Факультет мiжнародної економiки i менеджменту

Грант Європейської Комісії "Адвокація європейської інтеграції"

Грант Європейської Комісії

Програма "Lifelong Learning Programme" ("Безперервне навчання")

Суб-програма - Програма Жана Моне, Ключова діяльність 1

Тип проекту - Європейський модуль

Назва проекту - "Адвокація європейської інтеграції"

Номер проекту №199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO 

Грантова угода № 2011-3366 / 001 – 001

 

    В умовах загострення протистояння між провідними університетами світу надзвичайно важливе значення має отримання ними міжнародних грантів, адже, як відомо, майже кожний з них, на думку розробників багатьох освітніх рейтингів, яскраво свідчить про конкурентоспроможність вищого навчального закладу та доволі інформативно відбиває цінність та затребуваність того освітнього та наукового продукту, що створюється в його межах. Не виключенням при цьому можуть вважатися численні гранти Європейського Союзу, який всіляко підтримує ті університети, а точніше наукові колективи в них, які є спроможними запропонувати нові, оригінальні ідеї пов’язані з його діяльністю. З огляду на це пропозиція щодо співробітництва між інституціями ЄС та університетами не обмежується приналежністю останніх до держав-учасниць. Саме таку політику проводить Фонд Жана Моне (JeanMonnet), який діє при Виконавчій Агенції з Освіти, аудіовізуальної та культурної сферах. 8 липня 2011 року він повідомив ректора ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» про те, що підтримав запит на грант з боку нашого університету «European Integration Advocacy Training» (реєстраційний номер 199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO). Повідомляється також, що усього було підтримано 160 проектів з 39 країн світу з-поміж 617 аплікантів, які подали відповідні заявки на фінансування. Серед держав, що не є членами ЄС найбільше всього грантів було спрямовано на ВНЗ Канади, Хорватії, Мексики, Нової Зеландії, Російської Федерації, Туреччини, ПАР, США, України  в основному у сфері правознавства та політології, економічний – лише один і його отримав наш університет.

    Базовим підрозділом для реалізації проекту слугує кафедра європейської інтеграції факультету міжнародної економіки і менеджменту із залученням молодих і перспективних фахівців з кафедр міжнародного менеджменту та міжнародних фінансів. Керівник проекту – проф. В.І. Чужиков. Проект «Адвокація європейської інтеграції» спрямовано на подолання стереотипів і відверто неправдивих відомостей про ЄС серед широких верств населення, особливо в регіонах нашої держави. Базуючись на внутрішніх переконаннях команди тренерів проекту та у відповідності до пріоритетів фонду Жана Моне, у процесі реалізації запланованих заходів будуть подолані старі недоліки системи освіти в Україні, зокрема: застосування застарілих радянських методик викладання матеріалів (у відповідності до сучасних стандартів лекція триватиме не більше 35-40 хвилин з подальшим використанням інтерактивних методів навчання, у тому числі ігрових), концентрація освітніх заходів виключно в столиці країни (проект буде реалізований в трьох містах – м. Києві, Сімферополі та Дніпропетровську); позбавлення можливості доступу до інформації особливих груп і верств населення (проект розрахований перш за все на нефахівців в економічній царині, людей з особливими потребами, національні меншини (Кримські татари)).

     Правильність і необхідність цього проекту підтверджується успішним проведенням у його рамках з 10 по 15 жовтня 2011 року п’ятиденного тренінгу в м. Сімферополь на базі Кримської філії ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» серед викладачів та студентів з непрофільною освітою. Особливо необхідно підкреслити той факт, що тренінг проводився виключно українською мовою, що не викликало жодного спротиву з боку слухачів. Позитивна реакція місцевого населення підтверджується схвальними відгуками та великою кількістю запитань, які надійшли на адресу керівника та учасників проекту на Кримське телебачення, яке присвятило цикл передач тренінгу «Адвокація європейської інтеграції».

Учасники тренінгу Адвокація європейської інтеграції  

 

                    Модуль тренінгу Фіскальна система ЄС

 

Підбиття підсумків. Гра Зелена стрічка   

 

 Урочисте вручення сертифікатів Європейської Комісії

      24-25 листопада 2011 року, Генеральний директорат з питань освіти та культури Європейської Комісії провів глобальну конференцію фонду Жана Моне на тему «Європейське економічне управління в міжнародному контексті».

      Як відомо, метою програми Жана Моне є підвищення рівня знань про Європейський Союз шляхом поширення передового досвіду в навчанні, наукових дослідженнях і обговорення процесу європейської інтеграції у вищих навчальних закладах по всьому світу. Маючи давні традиції організації обміну думками на високому рівні щодо політичних пріоритетів ЄС, глобальна конференція Жана Моне 2011 стала своєрідним форумом сприяння конструктивному діалогу між вченими топ-рівня і політиками щодо дослідження економічних та інституціональних аспектів природи сучасної валютно-фінансової кризи.

      До участі у конференції були запрошені близько 400 науковців, взяли участь 350, що представляли понад шістдесят країн світу. На превеликий жаль з України був запрошений лише, автор цих строк, аналогічному квоту мали Російська Федерація та Казахстан. Натомість європейська, американська, китайська та японська школи дослідників євроінтеграції були представлені доволі широко.

    Вперше на конференції Жана Моне з основною доповіддю виступив Роберт Манделл, лауреат Нобелівської премії з економіки, автор теорії оптимальних валютних зон, «батько» євро. Крім того, до списку учасників були включені колишні президенти і кілька членів Європейського парламенту, дипломати, професори Жана Моне, а також чимало посадових осіб з Європейської Комісії, Європейського парламенту, Комітету регіонів та інших європейських органів ЄС. Конференція наочно продемонструвала високий ступінь стурбованості наукової громадськості щодо майбутнього розбудови Європи.

      У своєму зверненні Президент Єврокомісії Баррозу підкреслив, що програма Жана Моне йому надзвичайно близька. Він зазначив, що в цей вирішальний момент європейської інтеграції існує необхідність прийняття вивіреного рішення і розроблення моделі системного впливу на ситуацію, що склалася. «Світ навколо нас швидко змінюється», - сказав він, а відтак й на старому континенті, також мають відбутися зміни. У глобалізованій Європі, метою таких зрушень мало б стати збереження життя, захист цінностей і сприяння процвітання своїх громадян. Голова Єврокомісії підкреслив значення спільної відповідальності, як необхідності існування, що базується на принципі солідарності: «Нам потрібні банки, які в змозі давати в борг, і уряди, які в змозі позичати; компанії, які готові інвестувати, і споживачі, які готові витрачати; сміливі реформи на національному рівні та розширення співпраці і управління на європейському рівні», - відмітив Баррозу. І далі: «Не можна втрачати час, якщо ми хочемо, застерегти Європу від «втрат» останнього десятиріччя й вийти з кризи сильнішими і згуртованішими».

 

      А. Василіу, Комісар з питань освіти, культури, багатомовності та молоді наголосила, що Європейський Союз переживає одну з найсерйозніших криз з часу свого створення: «Євро є одним із стовпів Союзу. Коли він знаходиться під загрозою, наш Союз і його можливість рухатися вперед, також знаходяться під загрозою», - зазначила вона. «Немає більш компетентної та зацікавленої групи, ніж мережа Жана Моне, яка могла б пролити необхідне світло на існуючу проблему», - додала А. Василіу. Дії фонду Жана Моне були найбільш успішним при реалізації програми безперервного навчання протягом усього життя, і мали, за оцінкою незалежних експертів, надзвичайно високий рівень якості. Вона підкреслила, що діяльність фонду була ключовим елементом нової програми «Еразмус для всіх», які Комісія представила напередодні конференції. Що стосується майбутнього, то комісар хотіла б гарантувати участь нового покоління професорів і дослідників, щодо виведення досліджень на нові горизонти вивчення суспільства, створення тренду «Жан Моне» з метою узагальнення наукового досвіду. Комісар наголосила на значущості мозкової ємності професорів цієї наукової мережі.

      Віце-президент Європейського Парламенту, А. Подімата, заявила, що нинішня криза носить системний характер і суттєво впливає на процес прийняття рішень і довіру всіх інститутів ЄС. Хоча поліпшення вже були зроблені з точки зору координації політики (наради в жовтні і липні), тим не менше необхідно зробити якомога більше і швидше, задля того, щоб запобігти судженням, що установи роблять занадто мало і занадто пізно. Так само необхідні не тільки «ліки», а й аналіз основних причин кризи. Разом з дефіцитом бюджету, Європа стикається й з певним демократичним недоліком, в основі чого лежить думка проте, що занадто багато рішень були прийняті невеликими групами людей і вони не завжди носили прозорий характер. Вона заявила, що задля того, щоб отримати відповідь від Європи слід зробити перехід від міжурядового рівня до рівня суспільного. Рішення не принесе «великого вибуху», але крок за кроком зможе наблизити до розв’язання проблеми.

      Проф. Роберт Манделл, лауреат Нобелівської премії з економіки (Колумбійський університет США), закликав до глибоких реформ в Європі. Науковець провів вичерпне історичне порівнювання з уроками монетарного регулювання у Сполучених Штатах, і запропонував створити Міністерство фінансів ЄС з правом контролю бюджетів держав-членів. Він представив це як частину більш глибокої інституційної реформи Європейського Союзу у федеральному напрямку. За словами Менделла, Європа має приголомшливий вибір, адже вона може повернутися як до роботи з покриття і відновлення фіскальної та боргової незалежності національних держав, або ж йти вперед з сильним централізованим наднаціональним Міністерством Фінансів. За словами професора, буде надзвичайно важко, якщо взагалі можливо, повернутися назад, через валютну кризу, але водночас важко буде йти вперед, адже заради такої системи, необхідна велика трансформація суверенітету. В замін на передачу частини свого суверенітету європейському центральному уряду, держава-член отримає переваги від платоспроможності і фінансової системи зони євро, яка стала б такою ж розвиненою як у Сполучених Штатах. Великою перевагою для євро могло б стати створення ринку єврооблігацій. Тим не менше, на думку науковця, небезпечно випускати єврооблігації поки не встановлений контроль над бюджетами та політиками. Що стосується майбутньої Міжнародної Валютної Системи, професор Манделл запропонував створення глобальної валюти (“INTOR”). Ця світова валюта, буде базуватися на євродоларах, як стрижні, в якому кожен член новоствореного фонду буде мати свою частку.

  

     Проф. Н. Балтас (Кафедра Жана Моне Афінського університету економіки та бізнесу) нагадав, що грошово-кредитна і податкова-бюджетна політика Європейського Монетарного Союзу ще й досі залишається нереалізованою. Зоні євро необхідний механізм для боротьби з кризою суверенного боргу найбільш ефективним і передбачуваним шляхом. Політики Європи повинні зосередитися на: виробленні фіскальних коригувань сприятливих для зростання; вирішення структурних реформ з метою підвищення потенційного зростання, а також узгодження і вдосконалення реформ європейського економічного управління.

      Професор О. Буторіна (професор Жана Моне, зав. кафедрою європейської інтеграції Московського державного інституту міжнародних відносин, РФ), заявила, що в Росії було де-факто два кошики міжнародних валют (55% $ і 45% €). Центральний банк РФ вирішив втрутитись у цей процесс, адже приватні компанії все частіше використовують євро. До того ж 50% імпорту, що надходить з Європи, також сплачуються у цій валюті. Євро, таким чином, став визнаною міжнародною валютою. Політично і соціально, головним питанням, яке потрібно вирішити є наступне: чи готові громадяни Європи до боротьби за свою приналежність до ЄС, і чи буде соціальна модель Європейського Союзу досить сильною, щоб зберегти свою автентичність в епоху глобалізації. Професор Буторіна закінчила свій виступ доволі оптимістичними сподіваннями на те, що на вулицях Європейських міст їй замість протестів хотілося б почути слова: «Об’єднана Європа ніколи не буде переможена».

      Професор Дай Бін Гралл (професор Жан Моне і почесний директор Центру європейських досліджень університету Фукань та Генеральний секретар китайського товариства європейських досліджень) заявив, що нинішня глобальна фінансова криза почалася через зловживання перевагою долара, а дефіцит бюджету був пов'язаний з потаканням Сполученим Штатам. У такий спосіб було створено величезну кількість спекулятивного капіталу по всьому світу. Китай переконаний, що за рахунок консолідації та за державами-членами, їх податково-бюджетної політики та бюджетних позицій, має бути створений ефективний механізм контролю за фінансовими ринками і установами. Європа, спираючись на свої ресурси, також може подолати критичний стан. Професор зазначив, що надзвичайно важливим є посилення ролі і функції Європейської валютної системи, як функції центрального банку євро зони. Разом з тим він відмітив, що Китаю потрібно надавати більше гарантій при купівлі їм єврооблігацій. Вчений погоджуються з тим, що нинішня криза надає необхідний поштовх для реалізації реформ і коригування політик в рамках Європейського Союзу, але до тих пір Китай ставитиметься скептично до придбання єврооблігацій.

      Звичайно, що список оригінальних виступів можна було продовжити, виокремивши критичні виступи британських  науковців щодо пропозицій Р. Манделла про створення Міністерства фінансів і відповідну критику цієї точки зору з боку науковців з інших держав зони євро. «М’яку» дискусію щодо девальвації євро з боку італьських науковців та притаманний їм м’який та не «недуже» гумор наслідків «об’єднання зусиль», а також аналіз технократичних тенденцій (Греція, Італія), призначення на урядові посади чильників з числа науковців, які не належать до будь-яких політичних партій, а відтак не шукатимуть компромісів в тих сферах монетарного регулювання, де вони є такими ж неможливими, як в таблиці множення.

      Думається що, ще одним уроком, який випливає з цієї конференції є необхідність участі українських науковців в «глобальній мережі дослідників», приєднатися до якої є важливим завданням й нашого університету. Впевнений, що цьому значною мірою сприятиме також Європейський Фонд Моне. 

Учасник конференції: завідувач кафедри європейської інтеграції КНЕУ,

д.е.н., професор Віктор Чужиков

     В рамках реалізації гранту, отриманого нашим університетом від Виконавчої Агенції ЄС з питань освіти, аудіовізуальних засобів та культури для проведення тренінгу «European Integration Advocacy Training» (реєстраційний номер 199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO) директор Кримського економічного інституту КНЕУ Віктор Реутов та завідувач кафедри європейської інтеграції Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана Віктор Чужиков виступили у якості експертів на телепередачі "Євроинтеграция. Крымские аспекты". У інтерв'ю було висвітлено широке коло проблем, пов'язаних з європейською інтеграцією, в тому числі, питання запровадження європейських стандартів вищої освіти в Україні.

     Успішно триває реалізація гранту №199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO Європейської Комісії за програмою Жана Моне, що знаходиться під оперативним управлінням Виконавчої Агенції ЄС з питань освіти, аудіовізуальних засобів та культури, наслідком угоди з якою стало проведення тренінгу «Адвокація європейської інтеграції».

     9 – 13 квітня 2012 року було реалізовано другий п’ятиденний тренінг у м. Київ на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Серед слухачів тренінгу, відповідно до умов гранту, домінують викладачі та студенти з непрофільною освітою (представники інженерно-технічних спеціальностей, експерти у галузі медицини, юриспруденції, політології, журналістики та ін), що забезпечує міжгалузевий та міждисциплінарний ефект дифузії знань про європейську інтеграцію.

     Позитивним результатом другого етапу реалізації тренінгу став вісьмидесятивідсотковий приріст знань слухачів, виявлений шляхом співставлення результатів початкового та підсумкового тестування, що свідчить про ефективність обраних дидактичних засобів тренінгу.

     Атмосфера тренінгу характеризувалася, передусім, непідробним інтересом учасників до проблем, що розглядалися під час занять; усвідомленням національних інтересів України у процесі конвергенції з ЄС; критичним осмисленням переваг і недоліків європейської інтеграційної політики.

         Важливим досягненням цього етапу стало також поглиблення партнерських відносин між тренерами та слухачами проекту, що обумовило позитивний синергетичний ефект спільного (кооперативного) навчання у процесі реалізації мети і завдань тренінгу.

Інституалізація ЄС у викладенні професора В.І. Чужикова

Рольова ділова гра "Розподіл аграрних квот в ЄС"

Хто і як витрачає кошти в ЄС (доцент О.А. Федірко)

Кризовий / посткризовий бюджет ЄС (версія доцента В.В. Токара)

Робота в малих і динамічних групах

Учасники та організатори тренінгу із сертифікатами про участь в ньому

     Упродовж 2012-2013 навчального року у відповідності до гранту фонду Жана Моне та відповідного договору між Виконавчим Агентством з питань освіти, аудіовізуальних засобів та культури та КНЕУ було проведено два тренінги (м. Дніпропетровськ та м. Сімферополь), котрі виявили значний інтерес до заявленої проблематики, але й водночас слабку освіченість фахівців неекономічних професій щодо суті, структурної побудови та механізмів реалізації політики ЄС. Найбільш помітно це прослідковувалось в місті Дніпропетровську, на тренінгу в якому взяло участь чимало екологів, інженерів та фахівців з інших професій.

Фоторепортаж процесу імплементації тренінгу "Адвокація європейської інтеграції" (третій етап),

м. Дніпропетровськ

     Учасникам тренінгів надзвичайно сподобались ділові ігри, мікропрезентації, робота у мікрогрупах. Рівень знань, що оцінювався на початку і наприкінці тренінгів різнився у 2-2,5 рази. 

Початок тренінгу у м. Сімферополь (четвертий етап)

Тема "Ринок послуг охорони здоров'я в ЄС"

Робота у мікро-групах

Заключне тестування для оцінки приросту рівня знань в сфері євроінтеграції

Керівник проекту та учасники тренінгу у м. Сімферополь

   П’ятий та шостий етапи проекту «Адвокація європейської інтеграції» пройшли згідно плану-графіку проведення тренінгів у період з 30 вересня по 4 жовтня 2013 року та з 14 по 18 квітня 2014 року у м. Києві на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана».

   У тренінгу взяли участь відповідно 35 осіб та 19 осіб. Варто зауважити, що навіть у важких умовах бойових дій в країні суспільний інтерес до євроінтеграційної тематики не згасав!

 

ЗАКЛЮЧНИЙ ЗВІТ ПРО РЕАЛІЗАЦІЮ ГРАНТОВОГО ПРОЕКТУ ЄВРОПЕЙСЬКИЙ МОДУЛЬ ЖАНА МОНЕ «АДВОКАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ» (№ 199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO)

   Кафедра європейської інтеграції факультету міжнародної економіки і менеджменту ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» успішно завершила основну навчальну діяльність за трирічним грантовим проектом європейський модуль Жана Моне «Адвокація європейської інтеграції» (№ 199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO, період реалізації: 01.09.2011 – 31.08.2014). Грантова угода передбачала проведення шести етапів проекту — по два 40-годинні тренінги щороку.

   Запорукою високої якості та технологічності проведення тренінгу стала низка факторів: активне застосування міждисциплінарного підходу; створення міжкафедральної фахової команди тренерів (тренінг розроблявся представниками кафедр європейської інтеграції, міжнародних фінансів, міжнародного менеджменту, центру міжнародних зв’язків КНЕУ); професійна спеціалізація розробників тренінгу на вузькому колі селективних навчальних тем, за якими вони мають персональні наукові та прикладні розробки; географічна диверсифікація груп слухачів тренінгу та відхід від надмірної централізації такого роду проектів у столиці; поєднання кількісних та якісних методик оцінки доданої вартості створеного педагогічного (освітнього) продукту, котрий в ЄС має чітку якісну ідентифікацію.

   Провідним принципом реалізації європейського модуля «Адвокація європейської інтеграції» стала географічна та фахова диверсифікація аудиторії слухачів тренінгу, що дозволило забезпечити регіональну орієнтацію структури його учасників (див. рис. 1), в якій переважна частка (57,6 %) із загальної кількості (184) учасників припадала саме на нестоличні регіони – Сімферополь та Дніпропетровськ.

 

   Реалізація першого етапу проекту – п’ятиденного тренінгу з 10 по 14 жовтня 2011 року – в м. Сімферополь на базі Кримського економічного інституту ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» серед викладачів та студентів з непрофільною освітою довела правильність та доцільність запровадження цього проекту. Надзвичайно важливо підкреслити той факт, що тренінг проводився виключно українською мовою, що не викликало жодного супротиву з боку слухачів. Позитивна реакція місцевого населення підтверджується схвальними відгуками та великою кількістю запитань, які надійшли на адресу керівника та учасників проекту на Кримське телебачення, яке присвятило цикл передач тренінгу «Адвокація європейської інтеграції» (2011-2012 р.р.).

   9 – 13 квітня 2012 року було реалізовано другий п’ятиденний тренінг у м. Київ на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Серед слухачів тренінгу, відповідно до умов гранту, домінували викладачі та студенти з непрофільною освітою (представники інженерно-технічних спеціальностей, експерти у галузі медицини, юриспруденції, політології, журналістики та ін.), що забезпечує міжгалузевий та міждисциплінарний ефект дифузії знань про європейську інтеграцію.

   Упродовж 2012-2013 навчального року було проведено два 40-годинних тренінги (м. Дніпропетровськ та м. Сімферополь), котрі виявили значний інтерес до заявленої проблематики, але й водночас слабку освіченість фахівців неекономічних професій щодо суті, структурної побудови та механізмів реалізації політики ЄС. Найбільш помітно це можна було прослідкувати в місті Дніпропетровську, на тренінгу в якому взяло участь чимало екологів, інженерів та фахівців інших професій.

  П’ятий та шостий етапи проекту «Адвокація європейської інтеграції» пройшли згідно плану-графіку проведення тренінгів у період з 30 вересня по 4 жовтня 2013 року та з 14 по 18 квітня 2014 року у м. Києві на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». У тренінгу взяли участь відповідно 35 осіб та 19 осіб. Варто зауважити, що навіть у важких умовах бойових дій в країні суспільний інтерес до євроінтеграційної тематики не згасав, і як виявилось пізніше (з підписанням у березні спочатку політичної, а в червні 2014 року – й економічної складової Угоди про асоціацію України з ЄС) – не дарма!

   Основоположним принципом реалізації тренінгу була орієнтація його змісту на фахівців неекономічних спеціальностей (географія, регіональні дослідження, право, політологія, лінгвістика, журналістика, інформаційні технології, екологія та інші технічні спеціальності), що обумовило ретельний підбір навчального матеріалу, вибір  найбільш зрозумілих та сприятливих для нефахового слухача навчальних технологій. Разом з тим, тренінг здобув високу популярність й серед економістів, які відчули високу об’єктивну потребу підвищення свої професійної компетентності з питань європейської інтеграції. Саме ця обставина дозволяє вважати даний проект актуальним, а обраний період його реалізації — своєчасним та адекватним інформаційним потребам слухачів.

   Крім того, можна стверджувати, що утворилася певна синергія міждисциплінарного проекту «Адвокація європейської інтеграції» з іншими грантовими проектами кафедри за програмою Жана Моне, – економічним модулем «Інноваційний та інвестиційний розвиток ЄС» та проектом професора Моне В.Чужикова «Європейська модель регіонального розвитку», зорієнтованим на фахівців з регіоналістики, – що дозволило позиціонувати його як початковий рівень когнітивної ідентифікації моделі функціонування Європейського Союзу.

  Головним інструментом кількісного оцінювання створеного під час реалізації тренінгу педагогічного продукту слугувала адаптована професором В.І. Чужиковим методика визначення приросту компетентності слухачів, розроблена NationalCouncilonEconomicEducation(США), що передбачає проведення попереднього (pre-assessment) та підсумкового (post-assessment) контролю знань. Перевагою цією методики стало те, що вона дозволила доволі точно ідентифікувати приріст знань та компетенцій слухачів тренінгу шляхом застосування ідентичного набору тестових завдань з теорії і практики європейської інтеграції на початку та після завершення кожного із шести етапів тренінгового проекту. При цьому, було визначено диференціацію компетентності не лише в межах однієї навчальної групи, а й здійснено її порівняння у міжгруповому розрізі. Як випливає з рис. 2, при майже однаковому початковому рівні знань у шести тренінгових групах прикінцевий рівень успішності характеризувався певною варіацією на користь столичного регіону, що пояснюється якісно різнорідним (за рівнем освіти, кваліфікацією та віком) складом тренінгових груп. 

   Ефективність технології тренінгу підтверджується також застосуванням інноваційних дидактичних методів та інструментів активізації навчання, які дозволили підвищити рівень євроінтеграційних компетенцій учасників проекту в середньому на 62,9 % (див. табл. 1). Водночас, доцільність застосування у проекті принципу регіональної географічної диверсифікації проведення тренінгів підтверджується тим, що початковий рівень базових знань аудиторії щодо основ європейської інтеграції був в середньому на 16 % вищим у Києві порівняно з іншими регіонами.

   Своєрідною процедурою підведення підсумків та поширенням наслідків реалізації проекту стала участь професора В.І. Чужикова та доцента О.А. Федірка у конференції Професорів Моне «EU Eastern Partnership - from Capacities to Excellence», яка була проведена у Латвійському університеті (м. Рига, Латвія) 11-13 червня 2014 року. У своїх виступах члени тренерської команди узагальнили основні проблеми методології регіональних та євроінтеграційних  досліджень в Україні, зосередивши свою увагу зокрема на характері інформаційних запитів українського суспільства з євроінтеграційної тематики, компаративному аналізі проблем регіонального інноваційного розвитку, а також перспективних шляхах гармонізації стратегії соціально-економічного розвитку України з імперативами ЄС.

  У цілому загальний ефект від проведення тренінгу оцінюється мультиплікативними перевагами, адже численні викладачі, що були до цього залучені і отримали весь презентаційний матеріал можуть активно його використовувати у своїй повсякденній діяльності. 

Остання редакція: 21.08.14